Oxford Languages and Google

تم توفير قاموس Google العربي بواسطة Oxford Languages.

 

تُعتَبر Oxford Languages من الجهات الرائدة على مستوى العالم في نشر القواميس، حيث أن لديها ما يزيد عن 150 عاما من الخبرة في صناعة القواميس الموثوق بها وتوزيعها في كل أنحاء العالم بأكثر من 50 لغة.

يوفّر هذا القاموس تغطية شاملة للغة العربية المعاصرة إذ يحتوي على أكثر من 40 ألف مدخل معجميّ. وتم شرح هذه المفردات وتوضيحها بما يزيد عن 69 ألف مثال للمساعدة على الفهم الأعمق للمفردات ولبيان كيفية الاستخدام الفعلي لهذه الكلمات في اللغة العربية.
تلتزم Oxford Languages باتباع المنهج القائم على الأدلّة العملية في صناعة القواميس من أجل تقديم الوصف الأدق للمفردات في لغةٍ ما.

حيث تعتمد قواميسنا على تحليل الاستعمالات الفعلية للمفردات التي يتم جمعها من النصوص التي تعكس الواقع اللغوي من أجل تحديد معنى الكلمة وشكلها الإملائي السليم وسلوكها النحوي، ثم تقديم الوصف الدقيق لكيفية استخدام الكلمة بناء على هذا البحث والتقصي.

كما نقوم بتطبيق نظام فحص جودة صارم على كل القواميس التي يقوم فريقُ الخبراء لدينا بصناعتها أو الحصول عليها حتى يشعر المستخدمون بالثقة الكاملة في قدرتنا على تمثيل كل لغة بشكل هادف ودقيق.
تمّ إدراج الكلمات البذيئة والمسيئة في قواميسنا لأن هذه المفردات تشكل جزءا لا يتجزأ من قائمة المفردات في أي لغة من اللغات.

ونشعر دائما بالامتنان حين يخبرنا المستخدمون بالحالات التي يعتقدون أنها لا تلبّي معايير الجودة الصارمة سواء بسببِ تغيّر الحساسيّة الثقافية مع تقدم الزمن أو لأسباب أخرى.
تمّ إدراج جمل كاملة كأمثلة لمساعدة المستخدم على فهم السياق الذي تستخدم فيه المفردات في العادة. وهذه الجمل لا تحلّ محلّ التعريفات ولكنها تقدّم فائدة إضافيّة.

وقد تمّ اختيار الأمثلة لتوضيح استخدام الكلمة في السياقات النحوية والدلالية الصحيحة والمختلفة دون تشتيت الانتباه عن المعلومات الأساسية التي يقدمها التعريف.

ونبذل قصارى جهدنا لاستبعاد الأمثلة التي تحتوي على معلومات خاطئة أو متحيّزة أو مسيئة ونرحّب دائمًا بآراء المستخدمين حول الحالات التي يشعرون أنها لا تلبي معايير الجودة الصارمة لدينا.

إذا أردت الاتصال بنا حول مدخل محدد في القاموس، نرجو أن تقوم بملء النموذج أدناه.

English

 

Google’s Arabic dictionary is provided by Oxford Languages.

 

Oxford Languages is the world’s leading dictionary publisher, with over 150 years of experience creating and delivering authoritative dictionaries globally in more than 50 languages.

This Arabic dictionary provides comprehensive coverage of Modern Standard Arabic language with more than 40,000 headwords. These defined terms are supported by over 69,000 examples to enhance understanding of how Arabic is used by people around the world.
At Oxford Languages, we are committed to an evidence-based approach to creating dictionaries in order to provide the most accurate picture of a language.

Our dictionaries are based on analysis of genuine uses of words collected from real-life sources to determine a word’s definition, spelling, and grammatical behaviour, and to offer guidance on a word’s use based on this research.

We apply stringent quality checks to all dictionaries produced or acquired by our expert team so our users can feel confident in our ability to accurately and meaningfully represent each language.
Vulgar or offensive words are included in our dictionaries because such terms are a part of a language’s lexicon.

We are always grateful when users inform us of cases they believe do not meet our rigorous quality standards, whether due to changing cultural sensitivities or for other reasons.
Example sentences are designed to help people to understand words in the context in which they are commonly used. These sentences do not replace our definitions but give additional information.

Our example sentences are selected to support a word in the correct grammatical and semantic context without distracting from the essential information the definition conveys.

We do our best to eliminate example sentences that contain factually incorrect, prejudiced, or offensive statements and always welcome feedback on specific cases you feel do not meet our rigorous quality standards.

If you would like to get in touch about a specific dictionary entry, please complete the form below.